Musik non stop till slut

Jag vet inte exakt när Kent fick en självklar plats i mina spellistor. Jag blev inte hänförd vid de första ackorden; jag blev inte frälst. Det hände liksom successivt, långsamt smygande. Plötsligt föll jag handlöst. Jag vet inte exakt när – men jag vet att det hände.

Kent blev mitt livs soundtrack. På bänklock klottrades texten till Kärleken väntar och i kilometerlånga sms citerades Utan dina andetag. Oskulden förlorades till Vinternoll2 och hjärtat krossades till Berg och dalvana. Kent har alltid funnits där, spelats i bakgrunden. På sommarens bryggor med fötterna dinglande över det kalla vattnet. På tåg med frost på rutorna, på väg bort och på väg hem. I varma festivaltält och på kalla busshållsplatser. Ensam i tonårsrummet med regnet smattrande mot rutan. Tillsammans med tusen andra och röda papperssvalor som fastnar i håret.

De var min armé.

När Kent i söndags postade en ny video pirrade det i magen. ”Ja”, tänkte jag. ”En ny låt, en ny skiva, en ny turné. Äntligen!”. När jag nått slutet av videon byttes det förväntansfulla pirrandet ut mot hårda slag i magen. Ingenting hade kunnat förbereda mig; jag blir aldrig redo.

Sista låtarna. Sista skivan. Sista turnén. Det finns inga ord för det, på det här jävla språket.

Tack för allt, Kent. Då som nu för alltid.

Allmänt babbel | |
#1 - - viplady.info:

H r har alla "Idol"-n rdar facit till kv llens svenska pop-tema: Marieme Niang, "Oh, vilken h rlig dag" (Ted G rdestad). +. F r l g tonart eller oops, ingen sp nnvidd, hej d . Jonah Hallberg, "Magaluf" (Orup): +. Stor r st, f nig l t, svennig karisma. Agnes Carlsson, "Himlen runt h rnet" (Lisa Nilsson): +++. Stark l t, bra cover, Jennifer Lopez-look. Sebastian Karlsson, "Musik non stop" (Kent): +++. Het kille, fet diskol t, sj lvbel ten stil. Ola Svensson, "Kom igen Lena!" (H kan Hellstr m): -. h fy fan vad fel. Stackars H kan. Sibel Redzep, "Sista morgonen" (Niklas Str mstedt): ++++. Passionerad s ng, underskattad l t, str lande. M ns Zelmerl w, "Astrologen" (Magnus Uggla): +. V mjelig teaters ng, platt l t, tv lig stil. Jens P j rvi, "Snart tystnar musiken" (Tomas Ledin): +. S t men "Jag vill att vi ska lska", n . Elina Nelson, " ngeln i rummet" (Eva Dahlgren). ++. Bra k nsla, fin men tunn r st. Virtanen

Upp